Socialt ansvarlig og bæredygtig forretningsadfærd
En pioner indenfor CSR
Med CSR som en af vores vigtigste prioriteter har Wiik & Co. gennem mange år været med til at sætte rammerne for det danske fødevaremarkeds sociale ansvar. Som et garvet medlem hos Dansk Erhvervs CSR-udvalg har CEO, Henrik Thalbitzer arbejdet målrettet for at skabe gode rammebetingelser for virksomheder, der ønsker at udvikle sig indenfor CSR. Han har over tiden været involveret i adskillige Danida-projekter, og specielt virksomhedens vaniljeforretning i Afrika er et resultat af disse projekter. Sammen med IFU har vi været en nøglepartner i udviklingen af en af verdens største aspargesfabrikker i Peru – en succeshistorie, som IFU stadig den dag i dag beskriver med stolthed.
FN’s verdensmål som globalt adfærdskodeks
Som pioner inden for brugen af Code of Conduct indførte vi i 2003 et globalt adfærdskodeks i Wiik, der lige siden er blevet benyttet som et etisk kompas for forretningsadfærden. Dette har vi dog i 2016 ladet opdatere til at stemme overens med FN’s verdensmål, som skal sætte kurs mod en fælles bæredygtig udvikling for både mennesker og planeten, vi bor på.
Vi arbejder altid med en kompleks forsyningskæde, der kræver stillingtagen til de lokale forhold for hvert enkelte vare. Som vigtig partner for mange producenter i tredjeverdenslande er vi nødt til at tage vores rolle og indflydelse alvorligt, således at vi påvirker vores producenter i bedste mulige omfang i forhold til CSR.
MÅL 12 og 13: Miljø og ansvarlig produktion
Når man arbejder med CSR, er det essentielt med en konkret strategi for at opnå de bedste resultater. Derfor har vi valgt at målrette vores indsats til miljø, livet i havet og globale partnerskaber.
I forhold til miljøet har vi et mål om at optimere selve produktionen, pakningen og logistikken bag et produkt. Derfor er vi altid i tæt dialog med producenterne omkring den mest bæredygtige håndtering af råvarerne, samt pakningsformer og transport. Vi ønsker et reduceret forbrug af specielt vand og sprøjtemidler, men har også stort fokus på at reducere mængden af affald.
MÅL 14: LIVET I HAVET
Livet under vand er ligeledes et vigtigt område at sætte ind på, da vi hos Wiik er specialiset inden for forskellige fiskeprodukter og produktionen af denne. Vi arbejder stadig målrettet på at kunne tilbyde alle fiskevarianter i en 100% bæredygtig form – du kan derfor nu finde næsten alle vores varianter med MSC-mærket. Derudover har vi arbejdet ekstremt fokuseret på at forbedre vores konventionelle segment, da dette trods alt vinder størst plads i de danske køkkener. Vi forhandler nemlig udelukkende fisk, hvor bestanden er bæredygtig, fiskerne behandles ordentligt og fabrikkerne er markedsledende inden for både kvalitet, sikkerhed og mandskabsbehandling. Disse er i overensstemmelse med Earth Island Institute og International Seafood Sustainability Foundation’s retningslinjer.
MÅL 13: GLOBALE PARTNERSKABER
Vores vigtigste mål er dog at skabe gensidigt tillidsfulde partnerskaber – dette skinner igennem i al vores arbejde. Det er specielt igennem vores mangeårige relationer, tætte dialog og stabile samhandelsaftaler, at vi hjælper de lokale producenter til at forbedre vilkårene for alle i vores forsyningskæde. Vi ser denne hovedkompetence som vores største styrke, da det stærke tillidsbånd skaber fleksibilitet, leveringssikkerhed og kvalitet. Vi kender vores producenter og besøger deres fabrikker, så ofte som muligt – vi kender deres metoder og vigtigst af alt; deres værdigrundlag, som vi sikrer os stemmer overens med vores eget.
Alt i alt er det bare ikke nok at følge dansk lovgivning og være en certificeret fødevareproducent for at blive producent for Wiik & Co. A/S.